Hulp met jou succesvol online vindbaar maken!

Hulp met jou succesvol online vindbaar maken!

Marketing is onmisbaar

Niet iedereen is thuis in de marketing wereld. Toch is het essentieel om online vindbaar te zijn. Zo ook voor de kleinere bedrijven, maar hoe doe je dat? In deze blog helpen wij jou graag wat verder met succesvol online vindbaar te worden.

Marketing is een groeiende markt en iedere branche heeft er wel mee te maken. Zo zie je bijvoorbeeld steeds mooiere en professionelere websites, veel social media platformen en prachtig promotie materiaal. Daarnaast wil je natuurlijk dat jouw diensten ook zichtbaar zijn voor de klant. Alleen is het vaak erg lastig rangschikken in de zoekresultaten voor kleinere bedrijven.

In eerste instantie kan je denken aan het uitbesteden van alle marketingwerkzaamheden aan bijvoorbeeld een marketingbureau of ZZP'er, maar dit brengt al snel hoge kosten met zich mee. Alleen al het gemiddelde uurtarief van een ZZP'er bedraagt zo’n €50,- tot €100,-. Daarnaast rekent een marketingbureau al snel €70,- tot €150,-. Hierdoor lopen de kosten al snel op en maakt het onbetaalbaar voor veel kleine bedrijven.

Wel kan je delen van de marketing uitbesteden die lastiger zijn, zoals online vindbaar worden d.m.v. linkbuilding is veelal een tijdrovend en lastig traject. Hierdoor kan dit fijner zijn om door een marketingspecialist te laten doen.

Opbouw online vindbaarheid

Online gevonden worden met jouw diensten en website bestaat uit tal van componenten. Veelal wordt er gesproken over SEO (search engine optimalisatie) en SEA (search engine advertising). Begin met de basis SEO van jouw website. Dit is het “gratis” onderdeel van online vindbaarheid. Gebruik je een wordpress website? Dan is het handig om een plugin als Rankmath of Yoast te downloaden. Dit maakt het proces van SEO instellingen optimaliseren een stuk makkelijker.

De plugins geven d.m.v. eenvoudige checkboxes op pagina’s die je aan het bewerken bent aan of je voldoet aan de criteria voor goede SEO opbouw.

Marketing termen voor dummies

Soms is het lastig om te de marketingtermen volledig te begrijpen, vandaar dat hieronder een makkelijke opsomming is weergeven om het je wat makkelijker te maken om de handige wordpress plugins beter te begrijpen:

- Keywords; zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Hierbij is handig om te kijken naar de SEO en SEA difficulty (hoeveel concurrenten focussen op dit zoekwoord en hoevaak wordt het gezocht door potentiële klanten). Dit kan je vinden door tools als Ubersuggest of Ahrefs te gebruiken.

- Focus keyword; jouw belangrijkste zoekwoord. Dit plaats je aan het begin van je webpagina tekst en in je h1 (hoofdtitel van de pagina)

- Subheadings; dit zijn overige koppen en worden veelal aangeduid met h2, h3, h4 enz.

- Keyword density; hoevaak komt jouw zoekwoord voor? Het is belangrijk dat je niet te vaak de zoekwoorden opsomt in de hoop hoog in de zoekresultaten te komen. Rankmath en Yoast geven aan (onder de additional kop) of je voldoet aan de juiste keyword density.

- Linking; bij iedere pagina is het belangrijk om te doen aan linking. Dit kan external en internal linking zijn. Verwijs vanuit jouw pagina naar andere betrouwbare websites en naar handige andere eigen pagina’s. Zo creëer je een goede ketting van handige informatie voor de klant.

- Alt-tekst; iedere afbeelding kan je instellen met een zogenoemde alt-tekst. Dit is de omschrijving van de afbeelding die jij doorgeeft aan zoekmachines. Zorg ervoor dat iedere pagina die jij beter wilt laten rangschikken een relevante afbeelding bevat. Niet alleen is dit visueel aantrekkelijk voor de klant maar het helpt dus ook met SEO. Een goede alt-tekst bevat meestal de focus keyword. Kom je er niet uit en zoek je een betrokken en betaalbaar marketingbureau? Bezoek dan de link en bekijk de mogelijkheden.

Marketing een continu proces

Zodra de basis search engine optimalisatie instellingen goed zijn kan je verder met de maandelijkse activiteiten om de zoekresultaten te verhogen. Zorg voor regelmatige content toevoegingen die aansluiten bij de zoekresultaten van klanten. Geen content ideeën? Veel marketingtools bieden je eenvoudige manieren om te achterhalen wat booming content is.

Wees actief op diverse social media platformen die aansluiten bij jouw doelgroep. Zo kan je bijv. 2x per maand posten en bijvoorbeeld jouw diensten toelichten, nieuws melden en voor interactie met jouw klanten zorgen.

Zorg voor goede linkbuilding. Wees online aanwezig op review sites, startpagina’s en blog websites. Dit zorgt ervoor dat jouw website betrouwbaarder wordt in de ogen van zoekmachines. Het is een bevestiging dat die specifieke website met jou geassocieerd wilt worden. Probeer hierbij de link vorm te geven op basis van eerder gewenste zoekwoorden.