Een websiteconversie is een actie die een bezoeker uitvoert op een website. De gewenste conversie kan bijvoorbeeld zijn het klikken op een call to action button of een bezoeker die een offerte aanvraagt. Conversies zijn te verdelen in micro en macro conversies
Wat is het verschil tussen micro en macro conversies?
Het verschil tussen een micro (klein) en macro (groot) conversie is dat een micro conversie relatief eenvoudig te behalen is. Een macro conversie vergt meer inspanning van de bezoeker, bijvoorbeeld het invullen van een offerte aanvraagformulier. Wanneer een bezoeker een offerte aanvraagt of een bestelling doet binnen een webshop, dan noemen we dit een macro conversie.
Wat is het conversiepercentage?
Het conversiepercentage (conversieratio) is de verhouding tussen bezoekers die op je website komen, en vervolgens daadwerkelijk overgaan tot actie. Bijvoorbeeld je hebt een website waar jij iets verkoopt en er komen gemiddeld 200 bezoekers per maand op binnen. Daarvan kopen 20 bezoekers een product, dan is het conversiepercentage 10%.
Hoe kan ik mijn conversiepercentage verbeteren?
Wil jij bezoekers laten converteren? Dan is het belangrijk dat je het de bezoeker zo makkelijk mogelijk maakt. Zo is het bijvoorbeeld van belang dat er niet te veel afleiding op een pagina staat (ruis). Het is daarbij van belang om je op het belangrijkste doel te focussen, en dat jouw website daarop afgestemd is.
Heb jij één specifiek doel voor ogen? Dan is het belangrijk dat je gebruik maakt van een CTA-button die een groot contrast geeft ten opzichte van de rest van de website. Maak je bijvoorbeeld gebruik van een button (knop) met een donkere kleur, dan wil je dat de achtergrond licht van kleur is. Dit zorgt ervoor dat de button extra opvalt voor de bezoeker, en dat er dus (mogelijk) sneller op geklikt zal worden.
Kies een ervaren partij met het oog op conversie
Wanneer jij er zeker van wilt zijn dat jouw website een zo hoog mogelijk conversiepercentage heeft, dan doe je er verstandig aan om te kiezen voor een professionele partij. Ben je bijvoorbeeld woonachtig in de omgeving van Wezep en wil je een website laten maken in Wezep? Kies dan voor een partij die ervaring heeft op het gebied van conversiegericht webdesign.
Een webdesign bureau uit Wezep met ervaring op het gebied van conversies, is dan ook een must. Zeker wanneer het wenselijk is dat jouw website daadwerkelijk omzet gaat draaien.