Een website is eigenlijk geen technisch ding

Een website is eigenlijk geen technisch ding

Hoe vaak dat wij van potentiële klanten horen: "Gôh, dat is nou voor het eerst dat we het begrijpen! Andere bureau's strooien met termen en techniek. Daar begrijpen we niets van. Maar jij bent duidelijk!". Wat wij altijd proberen te doen is klanten laten ervaren dan een website eigenlijk veel minder technisch is dan je in eerste instantie misschien denkt.

Webteksten die werken

Natuurlijk zit er wel techniek achter een website, maar dat is ondergeschikt aan de informatie die erop staat. Vormgeving speelt ook een belangrijk rol net als goed gekozen beeldmateriaal. Maar het begint allemaal met de teksten. Hoe komt dat? Iemand die daadwerkelijk op zoek is naar een oplossing voor een probleem, wil graag alles weten wat daar voor nodig is. Dat is in de meeste gevallen tekst, of de uitgesproken tekst in een video of podcast. Nu kan Google het meeste met geschreven tekst.

Ondanks dat wij ook wel fan zijn van video, is voor de vindbaarheid in Google geschreven tekst nog steeds super belangrijk. Wat belangrijk is te weten: veel mensen zeggen de tekst die ze lezen hardop voor in hun hoofd. Dus daardoor is het eigenlijk weer een écht gesprek geworden, wat jouw webpagina op dat moment heeft met de lezer. Daar kan je gebruik van maken. Stel je bijvoorbeeld een vraag, dan wordt automatisch er een antwoord op gegeven. Gebruik je een zinnetje na iets wat extreem is of confronterend als: 'Zo! Dat was even schrikken! Vond je niet?' dan doet dat ook direct wat in hun hoofd. Als je het inderdaad heftig vonden, zullen ze inderdaad denken: "Ja, dat was niet mals!".

Websiteteksten als is het een gesprek

Als je je webteksten veel meer opbouwt vanuit de gedachte dat er daadwerkelijk een dialoog is tussen jouw pagina en de lezer, is het makkelijker connectie te maken met je lezer. Dan moet je tekst wel veel meer zijn geschreven vanuit je lezer en met informatie, waarvan je aanneemt dat 'ie nu deze informatie van je nodig heeft. Maak het ook niet te algemeen, maar juist specifiek. Dus spreek iemand direct aan. Voelt iemand zich niet aangesproken? Niet erg! Er gaan ook mensen komen die dat wel voelen en dáár ga je verder mee op die pagina, die zijn makkelijker over te halen tot de gewenste actie. Diegenen die zich niet aangesproken voelen, die vertrekken waarschijnlijk direct van die pagina.

Kijk maar eens naar een of twee van de -voor jou- belangrijkste pagina's op je website. Heb je dan het gevoel dat je specifiek mensen aanspreekt, of dat het toch nog heel algemeen is en meer is gebruikt als een brochure tekst? Zou je dat niet willen veranderen?

Neem anders contact op met Internet Marketeers en laat ons die webteksten bestuderen. Wij kunnen je adviseren hoe het sterker te maken, of beter nog: laat ons je helpen je teksten aan te passen!