Weeze groeit deels door de Nederlandse vliegtaks

Weeze groeit deels door de Nederlandse vliegtaks

Als je in het oosten van het land woont, of tegen de Belgische grens aan, dan tank je natuurlijk niet in Nederland. Het kan tot wel tientallen centen per liter schelen. Als je 20 kilometer moet omrijden dan kan het al uitkomen om in Duitsland of België te gaan tanken. Het Nederlandse politieke beleid op duurzaamheid is vaak erg lokaal. Politici denken dat er een bubbel om Nederland heen zit. Hetzelfde geldt voor de vliegtaks. Het kost wel 30 euro per passagier aan belasting, vliegtaks, om vanaf een Nederlandse luchthaven te vertrekken. Als dit nou eens Europees geregeld zou worden maar nee... Nederland speelt liever het braafste jongetje van de klas. Weeze Airport profiteert hiervan.

Redenen van de groei van Weeze Airport

Het zorgt er wel voor dat Weeze Airport flink kan groeien. Door de goedkopere tickets door andere het ontbreken van een vliegtaks - Weeze Airport ligt namelijk net over de grens in Duitsland - kan Ryanair veel goedkopere tickets aanbieden. Tel daar de vaak prettige ervaring bij op (geen wachtrijen, snelle en efficiënte security, parkeren op Weeze is gemakkelijker en dichterbij) en het feit dat sommige mensen in Limburg daadwerkelijk dichtbij vliegveld Weeze liggen, en je hebt een stormachtige groei. Dat is er ook gebeurt met Weeze Airport: voor corona (2019) vertrokken er nog zo'n 1,25 miljoen mensen per jaar: in 2023 waren dit er ruim 1,6 miljoen. Voor 2024 verwacht Weeze Airport 1,8 miljoen passagiers.

Is het duurzaam?

Nou biedt Ryanair ook wel erg goedkope tickets aan. Hoe komt dat uit? Zij hopen dat je vergeet in te checken en daardoor 50 euro moet betalen vlak voor de vlucht. Of ze hopen dat je een koffie koopt aan boord voor ruim 3 euro (dit valt eigenlijk nog wel mee!). Misschien krijgen ze wel commissie op de parkeertarieven die luchthaven Weeze int. Hoe dan ook, ze creëren een markt die niet per se duurzaam is. Maar dat zou je ook slim ondernemerschap kunnen noemen. Feit blijft dat het beter zou zijn voor iedereen (of bijna iedereen) als de vliegtaks Europees wordt ingevoerd. Dan plukt niemand hier de vruchten van maar plukt niemand er ook de nadelen van.

Overigens vraagt Schiphol voor een weekje parkeren nog meer geld dan Weeze vraagt voor parkeren op vliegveld Weeze. Weeze doet het dus gewoon op alle fronten beter dan de Nederlandse luchthavens. Al is Eindhoven Airport ook wel een geliefde bestemming van vele reizigers..