Drie tips om nog betere emails te schrijven

Drie tips om nog betere emails te schrijven

Als schrijven je lust en je leven is, zul je het ook ongetwijfeld fijn vinden om mails te schrijven. Als je veel schrijft op de computer, zul je merken dat dit je steeds beter afgaat. De zinnen lopen steeds lekkerder en je krijgt er ook steeds meer plezier in. Toch kun je jouw e-mails natuurlijk altijd nog verbeteren, wij hebben drie tips voor je op een rijtje gezet.

Maak een e-mail persoonlijk

Email, is een medium waarbij iets onpersoonlijk over kan komen. Dit kan komen door de algemene toon waarin je schrijft of door de opmaak van je mail. Als je wilt dat jouw mail indruk maakt, maak deze dan persoonlijk. Noem iemand bij zijn voornaam, stel een spontane, leuke vraag in de eerste zin of voeg een leuke foto toe aan je email. Hiermee maak je jouw email persoonlijk en komt deze beter binnen bij de ontvanger. Ook als het een zakelijke mail betreft, mag deze best een persoonlijk tintje hebben.

Trek de aandacht met een goed onderwerp

Veel mensen beslissen binnen een seconde of ze een e-mail openen of niet. Het onderwerp speelt hierbij een grote rol in deze afweging. Je moet er dan ook voor zorgen dat het onderwerp genoeg attentiewaarde heeft. Ook als het om een ‘saai’ onderwerp gaat, is het juist een leuke uitdaging om de ontvanger te prikkelen met een origineel onderwerp.

Lees je mail hardop voor

Je wilt natuurlijk jouw mail goed, duidelijk en professioneel over laten komen. Alvorens je begint aan je mail heb je een bepaald doel. Op zakelijk gebied kan het zijn dat je een klant wilt overtuigen om iets te kopen. In de familiesfeer wil je misschien neven en nichten enthousiasmeren om mee te gaan met een familieweekend. Wat je boodschap ook is, je moet er zelf natuurlijk ook in geloven. Lees daarom je mail hardop voor, voordat je deze gaat versturen. Klopt je intonatie wel? Klopt het feitelijk wel wat je geschreven hebt? Herschrijf de email net zolang totdat je tevreden bent. Pas dan gaat jouw mail de deur uit. Op deze manier heb jij er alles aan gedaan om jouw boodschap zo duidelijk mogelijk over te dragen.